De Truckrun is opgezet om mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking een fantastische en onvergetelijke dag te bezorgen. De rit wordt jaarlijks gereden en is het ene jaar (de even jaren) voor de Prinsenstichting uit Purmerend en het daaropvolgend jaar (oneven jaren) voor de Harteheem uit Heemskerk.

Door de cliënten wordt hier enorm naar uitgekeken. Ze voelen zich deze dag zeer speciaal en dat is ook de bedoeling van de organisatie, deze dag is immers speciaal voor hun. Tijdens deze dag zijn zij bijrijder in een vrachtwagen en onder begeleiding van ruim 80 motoren rijden zij, luid claxonnerend, een route door de Zaanstreek of door de omgeving van Heemskerk. Langs de kant staan honderden, misschien wel duizenden, mensen te zwaaien.

Om deze dag mogelijk te maken zijn ongeveer 250 vrijwilligers in touw. Transportbedrijven stellen hun trucks beschikbaar, 125 chauffeurs zijn niet alleen de zaterdag ermee bezig maar wassen vrijdags hun truck en zorgen vaak ook nog voor extra versiering en vooral ook extra claxons. Motorrijders volgen een cursus verkeersregelaar en rijden vooraf een aantal keer de route. Op het terrein zijn 40 tot 50 vrijwilligers al vanaf de vroege ochtend bezig met broodjes smeren, het terrein versieren, verrassingspakketten voor de cliënten samenstellen en nog tientallen bezigheden. Allemaal om de cliënten een topdag te verzorgen. Er is geen enkele vrijwilliger die op die dag geen traantje laat en dat toont ook hun betrokkenheid bij het evenement. Alles draait om de cliënten en zo moet het ook. Het is hún dag. Voor de organisatie is de dag pas geslaagd als zij plezier hebben. En aan hun gezichten is overduidelijk te zien dat we er iedere keer weer in slagen.

In 2007 is onze Stichting opgericht door Frans Bosch (als voorzitter) en René Penning (als penningmeester). Frans heeft tot december 2014 de voorzittershamer gehanteerd maar na zijn besluit om terug te treden en het wat rustiger aan te gaan doen nam René zijn functie over.

Sinds 2008 is Melgert Rink als vrijwilliger betrokken bij de organisatie en sinds 2014 als secretaris van de Stichting.

Nadat René doorschoof van penningmeester naar voorzitter vonden we Odette Kruidenberg bereid om de functie van penningmeester over te nemen. Odette is ook al sinds het begin als vrijwilligster bij de run betrokken dus weet ook wat er allemaal bij komt kijken.

Sinds kort is ook Mandy aangeschoven om ons bij te staan in de voorbereidingen.

Dat het bestuur (nog) uit 3 personen bestaat wil natuurlijk niet zeggen dat daarmee de organisatie compleet is. Wij houden alleen maar de Stichting draaiend en zorgen ervoor dat er af en toe ook nog wat financiën binnen komen. Bij de runs zijn Ilse, Janet en Marjo van de Prinsenstichting en Dorothée en Thessa van de Harteheem vanaf het begin nauw bij de organisatie betrokken. Zij allen hebben ook een enorm aandeel in de totstandkoming van het evenement. En naar mate de organisatie vordert en het evenement nadert schuiven steeds meer betrokkenen aan. Samen maken we er dan een mooi evenement van.