Stichting GlobeTruckers
Truckrun met fun

Lichiesavond 2017

In 2014 organiseerden wij op het evenemententerrein in Wormer onze eerste Lichiesavond. En eigenlijk vonden wij het best wel een geslaagd evenement. Als ik het mij goed herinner stonden er toen tussen de 40 en 50 trucks en het was een geweldig gezicht toen iedereen tegelijkertijd de sierverlichting aan deed.

In januari 2017 gaan we voor de tweede keer een Lichiesavond houden maar dit keer gaat echter alles anders. Ten eerste: Wij wisten van niks. Ja dat klinkt een beetje raar maar eigenlijk is het wel zo. Het initiatief voor deze Lichiesavond komt van twee chauffeurs, namelijk Don de Wilde en René Wolterman. Zij willen hiermee het bestuur van de Globetruckers eens in het zonnetje zetten en ook vanwege het 10 jarig bestaan van de stichting. Wij werden pas op de hoogte gebracht toen het grootse gedeelte al geregeld was, we hoefden alleen maar te luisteren. Makkelijker kan je het niet hebben toch?

Wat gaat er gebeuren?

Allereerst de datum: zaterdag 21 januari 2017, die kun je alvast in je agenda zetten. De plek waar het allemaal gaat gebeuren is bij de Bazaar in Beverwijk, in de volksmond nog steeds bekend is als de Zwarte Markt. Langs de toegangsweg (de Ringvaartweg) tussen de parkeerterreinen en de hallen kunnen we 60 trucks en ongeveer 8 open bakwagens neerzetten. Er komt een podium waar diverse artiesten optreden en er komen kraampjes waar snert en broodjes warme worst worden verkocht. Ook kan je er weer terecht om donateur of Vriend te worden van onze stichting. Helaas mogen we geen koffie en andere dranken verkopen, daarvoor zal je even de Bazaar op moeten. De Bazaar is overigens ook gratis voor iedereen te bezoeken.

Het programma

De dag gaat er zo’n beetje als volgt uitzien:

10.00 tot 12.00 uur – aankomst trucks

12.30 uur – opening door….. (ik weet het echt niet)

13.00 uur – demo (berging van een vrachtwagen)

13.30 uur – optreden duo 2njoy

14.15 uur – pauze

14.45 uur – optreden zangeres Sheila van Pelt

15.15 uur – tweede berging demo

15.45 uur – tweede optreden 2enjoy

16.30 uur – tweede optreden Sheila van Pelt

17.00 uur – ontsteken feestverlichting

17.30 uur – derde berging demo

18.00 uur – prijsuitreiking en nawoord Stichting GlobeTruckers

Aankomst tijden trucks

De trucks kunnen tot uiterlijk 12.00 uur het terrein oprijden. Beslist niet later. Dit is een voorwaarde waaraan wij op verzoek van de Bazaar moeten voldoen. Er is namelijk veel voetgangersverkeer op het gedeelte dat wij tot onze beschikking hebben. Voordeel: Er komen veel mensen langs, nadeel: Als die stroom op gang komt mogen er dus geen trucks meer rijden. Kortom, zorg ervoor dat je voor 12.00 uur aanwezig bent. Kom je later dan is het jammer maar dan mogen we je niet meer toe laten.

Bergings demo

Deze demo wordt verzorgd door de firma van den Boogaard, een van onze trouwe Truckrun sponsors. Tijdens deze demo kan je zien hoe een truck wordt geborgen en wat daar allemaal bij komt kijken. Spektakel dus.

Mooiste lampies

We hebben ook bedacht om er een soort verkiezing aan vast te hangen. Welke truck heeft de mooiste verlichting. Uiteraard gaan we dat niet zelf beoordelen maar dat laten we het publiek doen. Alle chauffeurs krijgen een nummer toegestuurd en die moet je dan in het zicht achter de voorruit leggen. De bezoekers kunnen dan op een formulier kenbaar maken welke zij de mooiste vinden en aan het eind van de dag tellen wij de stemmen. Uiteraard zit daar ook weer een leuk prijsje aan vast, wat dat is houden we nog even onder de pet.

Inschrijven

Uiteraard willen we wel weten hoeveel trucks we straks hebben staan. Vanaf zondag avond 4 december 21.00 uur gaat het inschrijf formulier online op onze website (www.stichtingglobetruckers.nl). Maar er is wel een voorwaarde aan de inschrijving. We zoeken alleen trucks met véél sierverlichting. Heb je alleen stadslichten en alarmlicht dan zitten wij daar niet echt op te wachten. Kortom; we zoeken kerstbomen, geen waxinelichtjes. Als je inschrijf formulier bij ons binnen is krijg je zo snel mogelijk een bevestigingsmail. Heb je na drie dagen nog niets ontvangen, trek dan weer even aan de bel. Zoals gezegd kunnen we 60 trekkers kwijt en 8 open bakwagens, dus wacht niet te lang met inschrijven want vol = vol en wie het eerst komt, het eerst maalt. Zodra het maximum aantal inschrijvingen is bereikt gaat het inschrijf formulier off line en is het niet meer mogelijk om in te schrijven, ook niet door een mailtje, appie, belletje, telegram, facebook, postduif, rooksignaal, briefkaart of wat dan ook (maar voor grof geld zijn we wel een beetje gevoelig). Uiterlijk in de eerste week van januari krijgt iedereen die definitief ingeschreven is een bevestiging en een nummer.

Deze dag wordt door de chauffeurs georganiseerd met als doel om de stichting een financiële buffer te bezorgen zodat het organiseren van de Truckrun wat makkelijker gaat. Mede daarom zal er van de chauffeurs een bijdrage worden gevraagd van €10,-. Chauffeurs die lid zijn van de Vrienden van de GlobeTruckers hoeven echter geen inschrijfgeld te betalen want zij steunen de stichting al.

Uiteraard hopen we op zoveel mogelijk publiek. Het wordt die dag in ieder geval mooi weer, dat hebben we alvast geregeld.

Ook wil ik, mede namens de overige bestuursleden, Don en René hartelijk bedanken voor dit initiatief en het vele werk dat ze er ingestoken hebben. Wij waren zeer verrast toen wij van deze plannen op de hoogte werden gebracht. Maar ik kan je verzekeren; dit soort verrassingen krijgen we graag.

Melgert.